کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان روانه بازار نشر می گردد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت فرهنگی انتشارات سروش؛ کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان پژوهشی است نو و دست اول که هدفش مطالعه و پژوهش در سیر تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی، مالی و مذهبی دوران حاکمیت تیموریان(807-913/1405-1507)، در ایران و ماوراءالنهر است. تیموریان بیش از یکصدوچهل سال در ایران، ماوراءالنهر، آسیای مرکزی و بخش هایی از سرزمین های اسلامی فرمانروایی کردند.

کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان روانه بازار نشر می گردد

تیموریان آثار و خدمات مهمی در عرصه های اجتماعی از خود باقی گذاشتند. بدون تردید این دوران از نظر فرهنگی، هنری و مذهبی یکی از ادوار درخشان تاریخ ایران، ماوراءالنهر و دنیا اسلام است؛ و حتی به گونه ای می توان این دوران را رنسانس فرهنگی و هنری در دنیا اسلام نامید. شعر و ادبیات، خط و تذهیب و نقاشی و نگارگری، تاریخ نویسی و تالیفات منثور ادبی، نجوم و ریاضیات، معماری و شهرسازی، تالیفات دینی در زمینه علم کلام اسلامی و عرفان و بسیاری نمونه های فرهنگی و هنری دیگر از خصایص اصلی تاریخ تیموریان است.

اغلب سلاطین و امیرزادگان تیموری مردمی خوش ذوق و شعردوست، ادب پرور و حامی دانشمندان، علما و فضلا، و خودشان هم عموما هنرمند و فاضل بوده اند. به واقع بیشترین دوران سلطنت طولانی مدت شاهرخ تیموری از یک سو عصر امنیت و آرامش سیاسی و ازسوی دیگردوران رونق و شکوفایی اقتصاد و فرهنگ بوده است. در دوران سلطنت محدودشده سلطان حسین بایقرا هم سیاست و فرهنگ با یکدیگر پیوند خورد و دورانی از شکوه و جلال کم نظیری در عرصه فرهنگ و ادب به وجود آورد. ادبیات و زبان ترکی برای اولین در این دوران است که به وسیله شعرای ترک زبان، خصوصا ادیب و نویسنده فاضل و ذولسانین، امیرعلیشیر نوایی، به سطح ممتاز و باشکوهی ارتقا یافت.

تاریخنگاری فارسی در همین دوران از نظر کمی و کیفی توسعه فوق العاده ای یافت؛ به طوری که مورخان عظیمی همانند نظام الدین شامی، شرف الدین علی یزدی، حافظ ابرو، عبدالرزاق سمرقندی، تعیین الدین نطنزی، میرخواند، خواندمیر و مورخان عظیم دیگری ظهورکردند؛ و هرکدامشان آثار ارزشمندی در تاریخ و جغرافیای این دوران ثبت کردند. بنابراین نظر به اهمیتی که این سلسله حکومتی در تاریخ دنیا اسلام، خصوصا ایران و ماوراءالنهر دارد، مولف را مشتاق کرد که اثری در تاریخ این سلسله تدوین کند. در این اثر تلاش بر این است تا سیری از تحولات اجتماعی تیموریان، به توضیح فصول زیر مورد پژوهش و تحقیق قرار دهد.

کتاب در دو بخش تدوین شده است؛ بخش اول شامل سه فصل می باشد. در فصل اول، اوضاع و احوال سیاسی و نظامی تیموریان از مرگ امیرتیمور تا سلطنت شاهرخ و در فصل دوم، اوضاع و احوال سیاسی و نظامی دوران سلطنت شاهرخ تیموری آنالیز شده و در نهایت در فصل سوم، چگونگی جانشینی شاهرخ و سلاطینی که پس از وی بر تاج و تخت تیموریان تکیه زدند، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

در بخش دوم که خود به چهار فصل تقسیم می گردد، مشخصا اوضاع اجتماعی تیموریان آنالیز شده است. در فصل اول، اوضاع اداری، دیوانی و حکومتی تیموریان مورد بحث قرار گرفته و در فصل دوم، اوضاع اجتماعی و نهضت های سیاسی مذهبی تیموریان مورد تحلیل و ارزیابی واقع شده است. در فصل سوم، یکی از جنبه های مهم تاریخ تیموریان که تقریبا کمتر به وسیله محققان مورد آنالیز قرار گرفته، یعنی شرایط اقتصاد کشاورزی، زمین داری، اقتصادی و تجاری تیموریان مطمح نظر بوده است. و در نهایت در فصل چهارم، اوضاع مذهبی در قلمرو تیموریان ودر ادامه سیاست دینی و مذهبی سلاطین و امیرزادگان تیموری از امیرتیمور تا سلطان حسین بایقرا مورد پژوهش و نقد وارزیابی قرار گرفته است.

چاپ نخست این کتاب در 270 صفحه و با قطع وزیری به وسیله انتشارات سروش به زودی وارد بازار نشر می گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 53879

به "کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان روانه بازار نشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان روانه بازار نشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید