خبرنگاران ضرورت پیاده سازی ایده های نوآور در صنایع چهارمحال و بختیاری

به گزارش بلاگ پو، شهرکرد- خبرنگاران - صنعت روز به روز احتیاج به نو شدن دارد و برای اینکه از چرخه به روزرسانی عقب نماند مجبور است همواره به یک شکل ممکن اقدام به نوآوری و علمی شدن خود کند و ایده های نوآور می توانند صنعت را در بازار رقابتی در هر شکل ممکن سرپا نگهدارد.

خبرنگاران ضرورت پیاده سازی ایده های نوآور در صنایع چهارمحال و بختیاری

با توجه به نقش اساسی صنعت در اقتصاد هر منطقه و بالا بردن ارزش اضافه نموده فراوریات، ایجاد اشتغالزایی پایدار به وسیله این بخش، علمی شدن فراوری و حرکت صنعت به سمت صنایع پیشرفته در کشور لازم است.

از این رو، با توجه به تنوع بالای بخش های فراوریی و صنعتی و سرمایه گذاری در این بخش، با هدف تداوم فعالیت هر بخش از صنعت و حتی رونق آن و بالا بردن کیفیت فراوریات و ارزش اضافه نموده محصول، باید فعالیت صنایع از فراوریات سنتی به سمت علمی شدن حرکت کند و به سمت نوآوری برود.

برای رسیدن به اهداف بلندمدت در سند چشم انداز افق 1404در راستا توسعه صنعتی ، شناسایی احتیاجهای کشور در بخش های مختلف صنعت، متناسب با هر منطقه با الگوهای علمی و فناوری به روز دنیا، لازم است.

با توجه به اینکه نقش فناوری در فراوری محصول نهایی و ارزش اضافه نموده فراوری، بالا است، لزوم تغییر الگوی تجربی به سمت الگوی علمی و نوآورانه در صنایع لازم است.

امروزه صنایع پیشرفته شامل بخش های صنایع طراحی و ساخت نظیر کامپیوتر، مدارهای مجتمع، تجهیرات الکترونیکی و ارتباطی، کامپوزیت ها، مواد نو، صنایع اُپتیک و لیزر، نانو فناوری پزشکی، ایمپلنت ها، صنایع هوا و فضا به سرعت در دنیا در حال گسترش است.

کارشناسان اقتصاد صنعتی بر این عقیده اند، صنایع هایتک که در این سالها در حال توسعه و راه اندازی است، منحصر به تعدادی شهر خاص در کشور و با حضور شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها هستند، که این امر می طلبد، این صنایع به تناسب در تمامی شهرک های استانی نیز راه اندازی گردد.

یک کارشناس مالی می گوید: با توجه به رشد علم و فناوری در دنیا و حرکت صنایع در دنیا مطابق آن علم و اهمیت بخش صنعت در فراوری و اشتغال کشور، باید این واحدها به سمت تحقیق و توسعه علمی حرکت نمایند.

احمدرضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد:با هدف افزایش فراوریات نوآورانه و بومی سازی محصولات در کشور، شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و مهندسان باید در بخش صنایع کشور حضور پررنگ تری داشته باشند.

به گفته وی، اکنون بیشتر صنایع کشور باید به سمت صنایع علمی و پیشرفته سوق داده شوند، چرا که با وجود بالا بودن ظرفیت فراوری و به روز بودن فناوری هر واحد، اما این صنایع با ظرفیت کمتر از میزان اسمی فراوری به فعالیت مشغول هستند.

این کارشناس مالی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار و پویایی صنعتی، با هدف رشد مالی در هر منطقه، باید بخش صنعت به سمت تغیر الگوهای سنتی خود به سمت الگوهای علمی و نوآورانه حرکت نمایند.

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: لازمه بالابردن کیفیت فراوریات و ارتقاء فراوریات با ارزش اضافه نموده بالا ، حرکت و سوق یافتن واحدهای فراوریی و صنعتی بسمت واحدهای دانش بنیان است.

محمدحسن قنبری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد:ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع برای به روز شدن فراوریات واحدها و بالا بردن کیفیت فراوریات لازم است.

به گفته وی، در سال های اخیر70 واحد صنعتی استان پیروز به دریافت گواهی تحقیق و توسعه شده است.

وی اضافه نمود: با هدف پیشرفت در فراوریات، بالابردن کیفیت فراوریات و رسیدن به ظرفیت اسمی فراوری در واحدهای فراوریی و صنعتی در استان باید به سمت فراوریات علمی و پژوهش های کاربردی پیش رفت.

قنبری ادامه داد:هم اکنون 18 شرکت فراوریی در استان پیروز به کسب دریافت مجوز شرکت دانش بنیان شده است.

به گفته وی، در صورتی که پس از دو سال از کسب گواهی و مجوزها ،شرایط علمی شدن فراوریات در بنگاه های مالی فراهم نگردد، مجوز و گواهی باطل می گردد.

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت های گاز کربنیک شهرکرد، پلیمر بروجن و ظریف مصور را از جمله واحدهای سوق یافته به سمت تحقیق و توسعه مطرح کرد.

قنبری ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های دولت در راستای حرکت بنگاه های مالی به سمت تحقیق و توسعه علمی، اقدام برای اجرای طرح توانمندسازی فراوری و توسعه اشتغال پایدار با عنوان طرح تاپ است.

وی اضافه نمود: یکی از شرایط حرکت واحدهای فراوریی به سمت صنایع پیشرفته، ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت واقعی است که در نهایت مکانیزم بُرد-بُرد ایجاد کند.

قنبری ادامه داد: در صورت اجرای صحیح این طرح، اهداف طرح بهره وری بنگاه مالی پس از استفاده از توان علمی استادان و دانشجویان ارتقاء یافته و احتیاجهای فناورانه بنگاه در قالب استفاده از تحصیلات دانشگاهی و برطرف احتیاج به تخصص با هزینه کم تامین می گردد.

مسئول اجرای طرح تاپ در چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: در مرحله ثبت نام بنگاه های مالی و دانشجویان و استادان 30 واحد صنعتی استان در سامانه تاپ ثبت نام کردند که از این تعداد 24 واحد پیروز به تکمیل و تایید تقاضا شدند.

قنبری ادامه داد: رسوخ دانش و فناوری جدید در بنگاه های مالی، خَلق ارزش اضافه نموده جدید به وسیله توسعه فراوری کالا و خدمات و تقویت کارآفرینی و اشتغالزایی و افزایش بهره وری در واحدهای صنعتی و فراوریی در استان لازم است.

معاون صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در تعاریف کارشناسی، صنعت یا واحدی در صورتی به عنوان صنایع پیشرفته (هایتک) شناخته می گردد که، نه تنها تکنولوژی و ماشین آلات بلکه محصول و فراوریات نیز پیشرفته و به روز باشد.

کاظم منزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد:هم اکنون در بسیاری از واحدهای صنعتی استان به روزترین و پیشرفته ترین ماشین آلات و تکنولوژی بکارگرفته شده است، ولی چون فراوریات به روز نیست به عنوان صنایع پیشرفته شناخته نمی شوند.

به گفته وی، فعالیت صنایع پیشرفته فقط در چند شهر کشور محدود است و بیشتر استارتاپ ها و پژوهش ها در آنها مبتنی بر فراوری علم است.

وی گفت: از حدود 3 سال قبل ،استارتاپ های پارک علم و فناوری به بخش فراوریات و سوق دادن واحدها به سمت فراوریات علمی ورود پیدا نموده اند.

منزوی توضیح داد: با هدف حرکت به سمت ایجاد فراوریات علمی و فراوریات با کیفیت باید به صورت مداوم الگوهای دانش بنیان در صنایع تعریف گردد و هر چند سال فناوری ها پیشرفته و به روز گردد.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر چه در سال های اخیر اقدامات خوبی شده است اما هنوز به صورت واقعی دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند و دانشگاه پشتوانه ضعیفی برای صنعت است.

منزوی توضیح داد: باید به وسیله توسعه علمی کیفیت و ارزش اضافه نموده فراوریات را بالا بُرد تا بتوان به سمت صنایع پیشرفته حرکت کرد.

وی ادامه داد:در سال های اخیر دنبال محصولی هستیم که فراوری و مقدارش توسط الگوهای دانش بنیان و دانشگاهی تعریف شده باشد.

به گفته وی، در سال های گذشته در علم کارشناسی محصولاتی جزء صنایع پیشرفته و هایتک مطرح شده اند، که در چهارمحال و بختیاری فعال نیستند و دامنه فعالیت صنایع پیشرفته بسیار گسترده و فعالیت آن در سطح استان انگشت شمار است.

معاون صنایع چهارمحال و بختیاری توضیح داد: پروانه بهره برداری یکهزار و 200 واحد فراوریی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است، که از این تعداد پروانه 340 واحد در 4 سال اخیر شده است و هم اکنون 930 واحد فراوریی و صنعتی با 22 هزار نفر اشتغال فعال است.

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: موسسات دانش بنیان با هدف افزایش علم و ثروت، توسعه مالی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و مالی در یک راستا و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر در حال فعالیت هستند.

مجتبی بنیادیان اضافه نمود: به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و مالی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری)و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و فراوری کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش اضافه نموده فراوان، این واحد با صنایع در ارتباط است.

وی گفت: زمینه به کارگیری هر چه بیشتر توانمندی های دانشگاه ها واحدهای پژوهشی در جامعه و به خصوص در صنایع باید فراهم گردد و متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در برطرف احتیاجهای جامعه به خصوص رسیدن به اقتصاد پویا و توانمندسازی فراوریات داخلی باید ترغیب گردد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: تشویق بنگاه های مالی و دستگاه های اجرایی به بهره گیری از یافته های پژوهشی و فناوری های شکل یافته در مراکز پژوهشی لازم است.

وی گفت: آنچه که تا به امروز بیشتر به آن توجه اقتصادهای فیزیکی است و به اقتصاد دانایی که ایده سازی و تجاری کردن آن ایده هاست، نادیده گرفته شده است.

بنیادیان اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان با ظرفیت های خود مانند ارزش اضافه نموده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای فراوریی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می فرایند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

وی ادامه داد: فراوریات دانش بنیان برخلاف فراوریات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت راسخ است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل نموده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می نماید.

به گزارش خبرنگاران، بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد شرکت های دانش بنیان تایید شده استان چهارمحال و بختیاری 18 شرکت است که از این تعداد 9 شرکت دانش بنیان نوپا و 9 شرکت دانش بنیان فراوریی هستند.

اکنون با رفتن به سمت و سوی صنایع و محصولات پیشرفته در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری می تواند در حوزه مالی استان یک جهش مطلوب را رقم زد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25221

به "خبرنگاران ضرورت پیاده سازی ایده های نوآور در صنایع چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت پیاده سازی ایده های نوآور در صنایع چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید